De waarde van je merk

Het merk Booking.com is 15 miljard euro waard. Het merk Heineken 13 miljard en KPN 5 miljard. We lezen het in het laatste ‘Most valuable Dutch brands’ rapport van Kantar BrandZ (2024). Het gaat hier dus alleen om de waarde van het merk. Niet mis. Hoe creëer je zoveel waarde? Een duik in het rapport leert dat de sterkste en meest waardevolle merken zich kenmerken doordat ze ‘Meaningful’, ‘Different’ en ‘Salient’ zijn. Interessant want op al deze gebieden kan productontwikkeling, mits goed gedaan, een rol spelen en bijdragen. We lichten het toe.


Meaningful

Kantar bedoelt hiermee dat merken zowel functioneel als emotioneel een connectie maken met de klant. Op een empathische manier. Een merk dat in het rapport bijvoorbeeld door consumenten ‘Meaningful’ wordt gevonden is Bol.

Als wij nieuwe producten en diensten ontwikkelen nemen we de klantbehoefte altijd als uitgangspunt. Tijdens insight sessies zoeken we naar dieperliggende behoeften en relevantie. We kruipen ook in de huid van de ‘future client’. En zetten de merkbelofte centraal. Zo borgen we emotie en functie. En versterken we het merk en de connectie met de klant.

Different

Hiermee wordt door Kantar bedoeld dat merken iets unieks en innovatiefs te bieden hebben. En regelmatig met iets nieuws komen. Volgens Kantar is KPN hier een voorbeeld van.    

Wij vinden dat bovenstaande het best kan worden bereikt met de ontwikkeling en introductie van nieuwe producten en diensten. Hoewel het steeds moeilijker wordt om écht uniek te zijn, vinden we met onze creativiteit toch het onderscheid. We geven merken USP’s.

Salient

Hier gaat het om de ‘mentale beschikbaarheid’ van het merk. Oftewel: hoe snel komt het merk op in de gedachten als de klant moet kiezen tussen verschillende opties? In het rapport wordt Bol. hier ook als voorbeeld gegeven.

Omdat wij het merk als uitgangspunt nemen zorgen we dat nieuwe producten en diensten bijdragen aan het verankeren van het merk in het hoofd. Bovendien creëren we met onze proposities nieuwswaarde, waardoor campagnes meer opvallen en beter beklijven.

Creëer waarde

Met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten creëer je waarde voor je merk. Kijk maar eens op deze site hoe we dat deden voor Bol. en KPN.

Bron: Kantar Brandz 2024 Most valuable Dutch brands



Lees meer over
Product Discovery

Deel deze pagina