Creativiteit vereist ruimte en tijd, een les die we gedurende vijftien jaar innovatiepraktijk hebben geleerd. Maar voor alles is tijd, behalve voor creativiteit.
Traditionele innovatie methodes zoals Design Thinking maken geen tijd voor creativiteit. Er is slechts één middag idee-ontwikkeling binnen een vijfdaagse cyclus. Het is een recept voor middelmatigheid.
Voor alles is tijd, behalve creativiteit
Voor het begin van het het innovatieproces maken we tijd. Het probleem identificeren. Deskresearch. Vergaderen. Onderzoek. En nog eens vergaderen. En terecht. Je moet:
- Alles onderzoeken om tot rake klantinzichten te komen.
- Vooruitblikken naar de toekomst van je sector.
- Terugkijken naar je verleden.
- Je merkpositionering tegen het licht houden.
Maar al die tijd die hierin gaat zitten, dat is allemaal voorwerk. Het levert brandstof voor de creatieve reis. Die dan nog moet beginnen.
Creativiteit maakt je kwetsbaar
Voor creativiteit zelf maken we nauwelijks tijd. Want creatief werk bedenken is eng, vergt moed en maakt je kwetsbaar. Dus wat doen we? De fase idee-ontwikkeling doen we liever met veel mensen tegelijk, in een dagdeel, onder hoge tijdsdruk. Voor dat ongrijpbare stuk dat Ideation heet kiezen we graag het olifantenpaadje. Daarna kunnen we stimuli gaan maken en gaan testen. Bravo, maar olifantenpaadjes zijn niet voor niets platgetreden.
“When creativity is under the gun, it usually ends up getting killed.”
Onderzoeker Steven J. Kramer toonde in de Harvard Business Review aan dat tijdsdruk mensen kan aanzetten tot meer werken en meer gedaan krijgen. En dat die mensen zich in een hogedrukpan zelfs creatiever kunnen voelen, terwijl men achteraf de resultaten over het algemeen minder creatief vindt. Pijnlijk.
Er wordt helemaal niets vloeibaar
Ondanks wat workshopgoeroes je doen geloven, gedijt creativiteit niet zo goed onder hoge druk. Er wordt helemaal niets vloeibaar. Dus hebben wij onze eigen draai gegeven aan het hele Design Thinking-proces en de beperkingen overwonnen met ons Product Discovery proces, dat we graag de tijd geven en over 6 tot 12 weken uitsmeren, afhankelijk van de opdracht.
Most noticeably, when people exhibited creativity in the absence of time pressure, they were more oriented toward exploring and generating new ideas. – Steven J. Kramer
Succes komt niet aanwaaien
Door de jaren heen hebben wij geleerd van de ups en downs van innovatiemethodes en hebben wij ons eigen Product Discovery proces ontwikkeld om creativiteit de tijd en ruimte te geven die het nodig heeft. Wij hebben ontdekt dat de beste ideeën niet ontstaan in dat uurtje brainstormen, maar juist in de dagen erna.
De hei moet in de fik
Wij gaan geen dag met klanten op de hei zitten om alles even op te lossen. Dat innovatie theater hebben wij gesloten. We organiseren meerdere workshops, werken tussen de workshops zelf autonoom aan een creatieve oplossing en trekken gedurende het hele Product Discovery proces wekenlang op met een team van onze opdrachtgever.
Durf te lummelen
In een wereld waar productiviteit als hoogste goed wordt gezien, lijkt lummelen bijna een radicale daad. Onderzoek toont aan dat lummelen fantastisch werkt voor je creativiteit. Ga lekker op het strand lopen en stel je onderbewustzijn in staat om op de achtergrond werk te verrichten. Afstand nemen kan leiden tot vernieuwende inzichten en je werk naar een ongekend niveau tillen. Door te lummelen, doorbreek je de cyclus van jezelf stress en druk opleggen, wat je creativiteit ten goede komt.
Leg de focus op creativiteit, niet op productiviteit. Je zult versteld staan.