Hoe je merkpositionering productontwikkeling stimuleert

Worden je nieuwe producten of diensten ontwikkeld vanuit de merkbelofte van je bedrijf? Wie twijfelt, leest verder.

Innovatie is topprioriteit voor marketeers, maar waar begint innovatie? De meest impactvolle innovaties ontstaan in het hart van je merk. Gebruik je merkpositionering als vertrekpunt van je Product Discovery proces.

Merk als kompas voor productontwikkeling

Als het goed is biedt je merkpositionering bij missie en belofte richting voor productontwikkeling. Op basis hiervan identificeer je innovatiedomeinen voor het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.

Neem Hertog Jan

Hertog Jan, recent beloond met een gouden Effie, wil het meest kwalitatieve biermerk van Nederland worden. Hun serie speciaalbieren is een directe vertaling van deze missie. Hertog Jan is nu marktleider en stootte Heineken van de troon.

Operation No Gray van Fiat

Je merkpositionering kan ook impact hebben op bestaande producten en diensten. Fiat stopt met het aanbieden van grijze auto’s. Het merk wil een symbool worden van creativiteit en levendigheid op de weg. Door kleur centraal te stellen in hun ontwerpfilosofie, onderscheidt Fiat zich in een industrie die vaak gedomineerd wordt door conventionele kleuren. Ze willen zich inzetten voor een kleurrijke wereld. Een stoere missie, want 32% van alle verkochte auto’s is grijs.

Twee voorbeelden uit eigen stal

In 2010 begon Eneco actief met het implementeren van hun strategie: duurzame energie voor iedereen.
De vraag aan ons bureau was om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om deze missie waar te maken. In de jarenlange samenwerking die volgde ontwikkelden we samen succesvolle producten als HollandseWind, Toon van Eneco, maar ook Eneco StukjeZon en de Eneco WarmteWinner. Samen goed voor 2 Effies. Eneco is vandaag de meest duurzame van de grote energiebedrijven volgens Wise, Natuur & Milieu en de Consumentenbond.

Het merk NS claimde vrijheid als eindwaarde. Met als pay off: Waar ga jij naartoe vandaag? Samen met NS ontwikkelden we NS Flex: een flexibel abonnement waarbij reizigers achteraf betalen voor hun reizen. Dit innovatieve product werd het ultieme bewijs van de merkpositionering met als belofte: proef de vrijheid. En flex is het: makkelijk wisselen van klasse, per maand wisselen of uitzetten van abonnement, even een OV-fiets boeken, altijd inzicht in je kosten. NS Flex heeft inmiddels miljoenen gebruikers en groeit nog elke dag.

Product Discovery is onze USP

Product Discovery is ons proces voor het ontdekken, bedenken en valideren van nieuwe productideeën. Of – mag ook – voor het verbeteren van bestaande. Wij zorgen dat je nieuwe producten en diensten voldoen aan de behoeften van de doelgroep en – hier maken we het verschil – je merkbelofte waarmaken.

Lees meer over
Product Discovery

Deel deze pagina