Te pas en te onpas krijg ik ze en het worden er ook steeds meer: Tikkies. Dan weer voor kleren, dan voor verjaardagen, voor etentjes, voor de Appie, voor weet ik wat. En zakgeld dan? Maar, nee nee, dat is voor andere dingen, dat is al lang op, en dat is bovendien véél minder dan het zakgeld van alle vriendjes en vriendinnetjes. Ja ja, nou, het moet maar eens afgelopen zijn! Daarom deze keer alle aandacht voor: Buut.
Leuk
Want Buut is een nieuwe bank met een missie: kinderen beter met geld om leren gaan. Kijk, heel goed! Nu heb ik dat alleen wel vaker van banken gehoord en die initiatieven kwamen vaak niet echt lekker van de grond. Maar Buut is een bank die het ‘een Tikkie anders doet’, lees ik. Ze richt zich op tieners. Mooi, die heb ik thuis op de bank zitten, dus meteen even testen: ze kennen Buut niet, maar als ik ze de website laat zien vinden ze het er nice uitzien. En inderdaad, het is lekker fris en vrolijk, de ene na de andere ‘emoji’ popt op mijn scherm, het ziet er hartstikke leuk uit.
Maar goed, leuk is leuk, het gaat hier wel om geld, om een bank, en zoiets moet toch eerst en vooral betrouwbaar zijn. Althans, dat dachten we altijd. Totdat – gekke naam – ‘Tikkie’ in 2016 ten tonele verscheen en mij met dansende hamsters en een hoop confetti super ging bedanken dat ik betaald had. Ja, dat vinden we nu allemaal heel normaal, maar deze toon was in de financiële wereld daarvoor ondenkbaar. Tikkie is een unieke case. Waar we een hoop van kunnen leren. Bijvoorbeeld dat het allemaal best wat leuker mag. En dat je vast niet gek genoeg doet.
Sterk merk
Inmiddels is Tikkie niet alleen een handige leuke app, maar ook een sterk merk. Dat in staat is dat uit te bouwen, met nieuwe proposities. Wat zeg ik, met zelfs een hele nieuwe bank! Met Buut dus. Nu begrijpt iedereen die wel eens tikkertje heeft gespeeld dat deze naam familie is – Tikkie jij bent hem, buutvrij voor de hele pot – maar in een nieuwe naam moet je toch weer een hoop investeren. En of dat de beste manier is om met geld om te gaan? Ik denk het niet. (Overigens blijft de strategie van moeder ABN Amro een mysterie. Net als bij Tikkie zie ik ook bij Buut geen enkele link. Ik kom ABN Amro alleen tegen bij het telefoonnummer ergens ver onderin).
Tieners
Een bank voor tieners. Dat is een spannende propositie. Maar Buut is er speciaal voor tieners én hun ouders. En dat is helemaal niet leuk. ‘In de app maak je samen met je ouders duidelijke afspraken over geld.’, ja dááág! En ik zie allerlei tips over hoe ik als ouder financieel om moet gaan met mijn tiener. Zitten die pubers natuurlijk niet op te wachten. Voelt ook helemaal niet, vrij. Het idee is, hoor ik op de radio, dat Buut volgend jaar ook een bank voor volwassenen wordt. Ja zeg, Buut maakt er een potje van!
Potje
Nou, dat doen ze inderdaad, want onder het motto ‘Maak er een potje van’ knipoogt ze op de website naar haar methode om tieners te leren sparen, betalen en budgetteren – namelijk met betaalpotjes. Die kunnen worden aangemaakt voor uitgaven als kleding of snacks en je kan rechtstreeks uit deze potjes betalen. Is het potje leeg, dan kun je er niets meer mee betalen. ‘Zo wordt budgetteren echt tastbaar want op = op’, aldus Buut.
Naast de potjes is speciaal voor de missie niemand minder dan Denzel Dumfries aangetrokken. Denzel moet normaal gesproken natuurlijk niks hebben van ‘de bank’, maar voor Buut gaat ie educatieve content maken en zo werken aan een financieel sterke generatie. Toen ie nog in de supermarkt werkte heeft hij geleerd hoe je om moet gaan met geld.
Tikkie-bank
De bedoeling van Buut is goed, het bewijs nog dun. En het voelt toch ook als een gemiste kans dat er niet een ‘Tikkie-bank voor heel Nederland’ is geïntroduceerd. Daar had ik m’n geld op ingezet. Er is genoeg dat ‘een Tikkie beter’ kan in de bankenwereld, Tikkie vinden veel mensen een leuk merk (en tieners zeker), en andere proposities als bunq en Revolut laten zien dat er ruimte is in de markt voor een nieuwe bank.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en ik heb een probleem, dus ik zeg: hup Buut! Ga die kinderen maar leren budgetteren. Scheelt me straks hopelijk een hoop Tikkies.
Hubert van Wensen, Business creatief, The USP Company