Vraag ik op een congres aan de zaal waar ze aan denken bij Volvo, scanderen ze allemaal massaal: “Veiligheid!” Dat vinden we inmiddels heel normaal, maar het is natuurlijk heel bijzonder. Immers, Volvo is net als al die andere automerken gewoon een blik op wielen. Maar bij al die andere merken zou niemand in de zaal hetzelfde antwoord geven.
Nou komt ‘veiligheid’ bij Volvo niet zomaar uit de lucht vallen; zo was het merk de eerste met de driepuntsgordel, de airbag en het driehoeksremlicht en communiceert ze ‘veiligheid’ al een eeuwigheid. Het zit in ons hoofd geprent. Decennialang een en dezelfde boodschap en merkbelofte, kom daar maar eens om. Marketeers vinden niks leuker dan het wiel opnieuw uitvinden. Niet doen! Was ook de boodschap van Mark Ritson dit jaar in Cannes. Met Effie data ondersteunde hij zijn waarschuwing. Dezelfde data lieten ook de kracht van emotie in communicatie zien.
Emotie
De belofte van ‘veiligheid’ raakt de mens emotioneel hard. Naast Volvo proberen ook andere merken zo’n ‘emotionele eindwaarde’ te claimen. Zo maakt BMW rijden al jaren geweldig (plezier), behoudt Audi haar voorsprong door techniek (vooruitgang), is Skoda de slimme keuze (wijsheid), pocht Mercedes met ‘the best or nothing’ (status), kun je op Volkswagen altijd vertrouwen (innerlijke rust), dacht je met Tesla aan een betere wereld (zelfrespect), ga je in een Land Rover op ontdekkingsreis (Mentale onafhankelijkheid), en met een Renault, no, non, nee – geen idee.
Sportief
Is de merkbelofte van Renault vaag, hun nieuwste aanwinst is super gaaf. De Renault 5 E-tech electric, man, man, man, daar word je blij van! Wat een leuk sportief bakkie is dat zeg. Komt ook door die kekke dikke wielkasten, die ze vroeger alleen op de Turbo zetten. Renault – dát is het – is een hartstikke sportief merk. Kijk naar de speciale Roland-Garros editie van de Renault 5 E-tech, met velgen die verwijzen naar de architectuur van het tennisstadion en met een knipperlichtschakelaar die lijkt op de grip van een racket, en met submerk Alpine rijden ze al jaren rallys en Formule 1. Sport, dat is eigenlijk een heel leuk en origineel domein voor een ‘volksauto’. Een en al emotie! Wie houdt er nou niet van sport en van sportieve rijprestaties? Renault als meest sportieve auto in haar segment – voilá. Met de nieuwe inconische Renault 5 is dit hét moment om hier gas op te geven.
Revolutie
Een ware Franse revolutie, dat is de Renault 5 E-tech electric volgens Renault. REVOLUTION staat er groots op de website. Ok, ik hang aan je lippen Renault, de hele autowereld moet geëlektrificeerd, een doorbraak is wat we nodig hebben; groter bereik, snellere laadtijden, lage prijs. Kom maar op! Maar wat die revolutie inhoudt is behoorlijk zoeken. Dan lees ik ergens over een innovatieve E-tech motor, een nieuw platform en een nieuwe batterij. De voordelen ervan zijn niet spectaculair te noemen. Het rijbereik tot 400 km blijft gemiddeld, evenals de laadtijd. Hij ziet er goed uit, zeker, een hoop nieuwe snufjes ook, bovendien kun je dankzij Bi-directioneel laden stroom terug leveren en er thuis je elektrische BBQ mee opladen, leuk, maar niet uniek, en je krijgt – Allo Allo! – je eigen AI co-piloot Reno cadeau. Revolutionair? Mwah. Dan de prijs, die is vanaf €25.490 wel laag voor wat je krijgt, maar verder net zo hoog als veel andere elektrische modellen.
Nee, de laatste echte revolutie in de automarkt dateert alweer van 13 jaar geleden, toen de Tesla S op de markt kwam en elektrisch rijden opeens cool werd. Het model, de snelheid en het bereik waren spectaculair. Evenals het eigen snellaadnetwerk. Het blijft bizar, dat een totaal nieuw automerk alle bestaande zo heeft afgetroefd. Of, nou ja, eigenlijk ook weer niet, revoluties komen nou eenmaal eerder van disruptieve nieuwe spelers, dan van de traditionele. De Renault 5 E-tech een revolutie noemen is wat optimistisch chauvinistisch gesteld, een hartstikke leuke evolutie is het wel. Althans, tot nu toe dan.
Proefrit
Want, hoe rijdt ie? Deze Auto van het Jaar. Testen dus. Zin in! Maar, merde, de Navo-top. Ik kan hier geen kant op. Gelukkig zijn er voldoende collega bloggers, die deze bolide al lang en breed hebben beoordeeld. Waarvoor merci; “de Renault 5 E‑Tech biedt een verrassend dynamische rijervaring. Het comfort is ruim voldoende, hoewel windgeluid en beperkte achterruimte nadelen zijn. Hij voelt speels en volwassen tegelijk, dankzij het onderstel, het directe stuurgevoel, de responsieve gas- en remsystemen en de aanpasbare rijmodi, Eco, Comfort en Sport.” Die rijmodi hoeft dus niet, want voortaan heeft Renault maar één stand: Sport.
Hubert van Wensen, Business creatief, The USP Company