Hartstichting Spoedcursus

Heb je even?
Red een leven!

De opdracht

Elke dag krijgen zo’n 500 mensen een hartinfarct, hartstilstand of beroerte. Veel van hen krijgen helaas te laat hulp omdat omstanders de signalen niet herkennen. Voor Acute Medische Hulp, oftewel spoed, is de Hartstichting op zoek naar een overkoepelende propositie dat Nederland moet bewegen om signalen van een hartstilstand, hartinfarct of beroerte te herkennen en dan snel in actie te komen (112 bellen).

Hoe hebben we geholpen?

We volgden onze Product Discovery D3 aanpak en ontdekten tijdens Consumer insight sessies dat de meeste mensen de kans op een beroerte bij naasten best een realistisch scenario vinden. Voor zichzelf vinden ze dat lastiger om toe te geven, maar ze zouden er wel beter op voorbereid moeten zijn, vinden ze. Dat kan volgens hen het beste door middel van een training of cursus. Het liefst online, “want dan kan je ‘m doen wanneer jij wil.” Een voordeel is ook, vindt men, dat je online makkelijk je kennis kan bijhouden. De inzichten brachten we in een creatieve workshops waarin we met De Hartstichting een brede verkenning deden en eerste propositie-ideeën ontwikkelden. Brandstof voor ons om in Ideation aan verder te werken. Van de proposities maakten we in UX/UI prototypes. Deze legden we vervolgens in 1op1 feedback sessies voor aan de doelgroep. Om n.a.v. de uitkomsten een winnende propositie op te leveren.

Het idee

De Spoedcursus. Een digitale cursus waarbij mensen op een gamification manier heel snel de belangrijkste dingen leren wat te doen bij spoed. Met dit concept proberen we heel Nederland te verleiden om 5 minuten te besteden aan het leren kennen van de signalen. We vragen niet veel van mensen. Het is geen ingewikkelde training. Iedereen heeft wel een keer een verloren moment. Als je staat te wachten op de bus, bij het koffie apparaat of in de rij bij Schiphol. Scan de QR-code. Je kan er een leven mee redden! Dus: Heb je even? Red een leven!

Het resultaat

Inmiddels zijn er al meer dan 170.000 cursussen succesvol afgerond. 

Gebruikte proces stappen

Met aanpak D3 ontwikkelen we samen drie nieuwe product ideeën. We ontwikkelen stimuli en testen alledrie de proposities bij je doelgroep en we werken er één (de winnaar) uit tot prototype en leveren deze op met de requirements voor implementatie.

Een goede naam is betekenisvol, onderscheidend, toekomstgericht, te beschermen en visueel aantrekkelijk.
Gedaan voor oa: Leaseplan, Eneco, Zilveren Kruis, KPN, NS, Bol 

Het creatieve en goed georganiseerde Product Discovery proces heeft onze verwachtingen overtroffen!

Leonie van der Leest, Manager team Spoed Hartstichting

Onze ervaren business creatieven zijn experts in Product Discovery. Wij zorgen voor groei, versterken je merk en maken de wereld een beetje beter. Met ervaring van hier tot Kenia, hebben we al talloze successen geboekt in zowel de B2C- als B2B-markt.
En dat doen we al 15 jaar!

Willem van Harrewijen & Hans Middelhoek, founders The USP Company

Interesse? 

Wij nemen contact met je op

We nemen binnen één werkdag contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.