De opdracht
Eneco was de eerste energieleverancier die verantwoordelijkheid nam in de energietransitie. Ze gingen overnight over van grijs naar groen. Destijds onder het motto ‘Samen gaan we voor duurzaam.’ Deze duurzame strategie had bewijsvoering nodig; nieuwe producten en diensten die de nieuwe merkbelofte waarmaken. Een typische vraag voor The USP Company.
Hoe hebben we geholpen?
We volgden Product Discovery aanpak D3 en ontwikkelden proposities die de duurzame belofte van Eneco keer op keer waarmaken. Dat doen we voor Eneco al sinds 2011.
Het idee
Met Hollandse Wind en een ‘windkrachtkorting’ maakten we windenergie sexy. Met het inzicht dat mensen meer inzicht willen in hun energieverbruik, gaven we de slimme thermostaat de naam Toon. Want: met Toon zie je het gewoon. De slimme warmtepomp van Eneco zetten we in de markt als De WarmteWinner en zonne-energie die opgewekt wordt in een groot zonnepark maakten we tastbaar met StukjeZon.
Het resultaat
De proposities hebben het imago van Eneco als duurzame speler versterkt. Hollandse Wind is de autoriteit in de markt van windenergie, won een Effie (de belangrijkste effectiviteitsprijs) en werd ook populair in de zakelijke markt. Onder andere de NS, Schiphol en de Efteling draaien op Hollandse Wind. Toon maakte van energie een ‘high interest’ product en won ook een Effie. StukjeZon schoot uit de startblokken en verkocht in het eerste half jaar al 20.000 stukjes. Inmiddels is het opgegaan in HollandseZon.
Gebruikte proces stappen
Met aanpak D3 ontwikkelen we samen drie nieuwe product ideeën. We ontwikkelen stimuli en testen alledrie de proposities bij je doelgroep en we werken er één (de winnaar) uit tot prototype en leveren deze op met de requirements voor implementatie.
Onze Merkstratego workshop geeft input voor het verbeteren van je portfoliostrategie.
Gedaan met oa: KPN, Europcar, Obvion, SNS, Zilveren Kruis en NS
De Journey helpt bij het verbeteren van marketingstrategie, productontwikkeling, en klantenservice.
Gedaan voor oa: Scildon, Bovemij, Eneco
Een goede naam is betekenisvol, onderscheidend, toekomstgericht, te beschermen en visueel aantrekkelijk.
Gedaan voor oa: Leaseplan, Eneco, Zilveren Kruis, KPN, NS, Bol
We kijken naar de merknaam, het logo, de huisstijl, de vorm- en beeldtaal en de tone of voice van je merk.
Gedaan voor oa: Hauster, KNLTB & Padel, Toekomstklaarwonen
“Werken met The USP Company is een verademing. Een bureau dat niet alleen strategisch meedenkt met de business maar ook creatieve proposities oplevert die direct implementeerbaar zijn."
Erik van Engelen, directeur Eneco
Onze ervaren business creatieven zijn experts in Product Discovery. Wij zorgen voor groei, versterken je merk en maken de wereld een beetje beter. Met ervaring van hier tot Kenia, hebben we al talloze successen geboekt in zowel de B2C- als B2B-markt.
En dat doen we al 15 jaar!
Willem van Harrewijen & Hans Middelhoek, founders The USP Company
Interesse?
Wij nemen contact met je op
We nemen binnen één werkdag contact met je op.