KNMI

Het weer wordt helderder

De opdracht

Vernieuw de waarschuwingssystematiek en maak een eindontwerp voor de KNMI website. Het KNMI waarschuwt maximaal 48 uur vooruit, maar dat wil ze als ‘Early Warning Center’ eerder en anders gaan aanpakken. De uitdaging is hoe je een verwachting van 7 dagen vooruit verbindt tot het moment van de daadwerkelijke gebeurtenis? Hoe maak je dat zichtbaar op de website van KNMI?

Hoe hebben we geholpen?

Middels ons Product Discovery methodiek (D3 en X8) ontwikkelden we, met inzet van gedegen gebruikersonderzoeken waarbij we diverse prototypen testten, een UX\UI ontwerp voor een meerdaagse tabel op knmi.nl en schetsten we in een ander ontwerp het toekomstbeeld van de KNMI website, inclusief de weergave van de weekdagen met mogelijke weerwaarschuwingen. Ook introduceerden we een nieuwe signaalkleur, die goed werkt en niet tot verwarring leidt met de andere, bestaande codes.

Het idee

We introduceerden in design een nieuw icoon voor de ‘mogelijke weerwaarschuwing’ die goed werkt en niet tot verwarring leidt met de andere, bestaande codes. We re-desigden de website voor meer helderheid.

Het resultaat

Een goed getest prototype, waarbij een ‘mogelijke weerwaarschuwing’ relevant bleek en kan leiden tot gedragsverandering bij het plannen van je week. Een nieuw waarschuwingssysteem en een re-design voor de website voor KNMI.  Nederlanders worden nu eerder op de hoogte gesteld van mogelijk zwaar weer middels een ‘mogelijke weerwaarschuwing’. 

Gebruikte proces stappen

Met aanpak D3 ontwikkelen we samen drie nieuwe product ideeën. We ontwikkelen stimuli en testen alledrie de proposities bij je doelgroep en we werken er één (de winnaar) uit tot prototype en leveren deze op met de requirements voor implementatie.

Effectief UI/UX-design verbetert de gebruiksvriendelijkheid, maar ook de merkloyaliteit en -herkenning.
Gedaan voor oa: KNMI, viaBovag.nl, Volksbank, KPN, Zilveren Kruis, Woningverbeteraars 

“Het is een mooie mijlpaal, de aangepaste meerdaagse tabel.”

Rob Sluijter, Programma manager Early Warning Centre KNMI

Onze ervaren business creatieven zijn experts in Product Discovery. Wij zorgen voor groei, versterken je merk en maken de wereld een beetje beter. Met ervaring van hier tot Kenia, hebben we al talloze successen geboekt in zowel de B2C- als B2B-markt.
En dat doen we al 15 jaar!

Willem van Harrewijen & Hans Middelhoek, founders The USP Company

Interesse? 

Wij nemen contact met je op

We nemen binnen één werkdag contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.