Product Discovery
aanpak

D3

Aanpak D3 bestaat uit 4 stappen:
Explore, Discover, Design & Test.

Product Discovery D3 is een waardevol proces dat gericht is op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen vanuit relevante klantinzichten dankzij kwalitatief klantonderzoek. De focus ligt op waardecreatie. Op zoek naar commercieel succes vertrekken we altijd vanuit de kracht van je merk. Door samen producten te ontwikkelen die jouw merkbelofte waarmaken, boosten we de geloofwaardigheid en de waarde van je merk. Dit leidt tot groter commercieel succes en helpt de merkpositionering.

Wat zijn de deliverables?
Met aanpak D3 ontwikkelen we samen met jouw team drie nieuwe product ideeën. We ontwikkelen drie prototypes/klikmodellen en testen alle drie de proposities bij de doelgroep en scherpen vervolgens het winnende prototype verder aan op basis van kwalitatief onderzoek en leveren deze op met de requirements of design principes voor implementatie. We zetten de nieuw ontwikkelde proposities in een innovatie roadmap voor de komende jaren.

 

Stap 1

Explore

Lift-off Sessie

We trappen af met een lift-off sessie – dat is ons startpunt.  Bespreken de scope van de opdracht. Zetten we onze koers uit. Het is energiek, inspirerend en we zorgen ervoor dat iedereen van het kernteam aan boord is voor de reis die voor ons ligt. Ook dragen jullie relevante desk research aan ons over en presenteren jullie aan ons welke zaken hierin jullie zelf interessant vinden.

Nieuwe rapporten en presentaties die we van jullie krijgen nemen wij grondig door. We verdiepen ons zelfstandig verder in de markt. We gaan op zoek naar klantinzichten en proberen ons beeld van de doelgroep zo rijk mogelijk te maken. We verdiepen ons ook in de concurrentie. Welke ontwikkelingen, trends en inspirerende cases uit binnen- en buitenland creëren een vruchtbare bodem voor ons creatieve proces?

We houden 1-op-1 interviews met stakeholders binnen en buiten jouw bedrijf of organisatie. We bespreken interessante inzichten uit deskresearch en geven hen de ruimte om vanuit hun expertise de kansen en bedreigingen te schetsen van de markt. Dit levert waardevolle inzichten op en we creëren direct draagvlak. 

Tijdens kwalitatief onderzoek  brengen we de context en de belevingswereld van de doelgroep in kaart. We verkennen hun jobs-to-be- done. Wat zijn de pains en gains? Wat zijn hun behoeften? Op welk vlak kan je merk het verschil maken? Met behulp van een doordachte gespreksrichtlijn en het gebruik van stimulus materiaal brengen we dieper liggende motieven in kaart. en het gebruik van stimulus materiaal brengen we dieper liggende motieven in kaart.

Krachtiger gemaakt door

Stap 2

Discover

Creative workshop

In onze creatieve workshop duikt het kernteam diep in de inzichten verkregen uit de Explore-fase, om deze om te zetten in potentiële domeinen voor innovatie. We benaderen deze domeinen met een creatieve blik. Welke beginnende ideeën kunnen in elk domein dienen als oplossingen voor klantbehoeften? Een inmiddels legendarisch onderdeel van onze workshop is de ‘BrainHurricane’.

Met alle kennis uit de voorgaande stappen gaan onze business creatieven autonoom aan de slag. Ideation is de USP van The USP Company, hier ontstaat de magie. We zetten een dikke plus op de ideeën uit de workshop en werken deze uit in een IBB-tekst (inzicht, belofte en bewijs) en een ruwe schets van elke nieuwe propositie.

Krachtiger gemaakt door

Stap 3

Design

We kiezen met het kernteam de drie meest relevante nieuwe proposities en vertalen deze door naar drie verschillende prototypes. Bijvoorbeeld een realistisch klikmodel, of een fictieve online omgeving. We maken een design waarin de nieuwe proposities krachtig worden neergezet en bij elk product of dienst een aantal features worden gepresenteerd met hun specifieke beloften.

Een concept statement in Product Discovery is een beknopte beschrijving die de essentie van een productidee of -oplossing uiteenzet. Het doel van een concept statement is om een helder, overtuigend en eenvoudig beeld te schetsen van wat een nieuw product beoogt te zijn en welke waarde het toevoegt. Dit maakt samen met de prototypes onderdeel uit van het Stimulus materiaal voor de Test fase.

Krachtiger gemaakt door

Stap 4

Test

Customer Feedback Sessies

Om de drie prototypes van nieuw ontwikkelde producten of diensten  te valideren nodigen we klanten of gebruikers uit voor offline of online kwalitatief onderzoek. Werving respondenten loopt via ons selectie bureau. We toetsen de proposities op relevantie, aansprekendheid, geloofwaardigheid en onderscheidendheid. We kijken ook naar de link met het merk. Geven de proposities invulling aan je merkbelofte?  Versterken zij de positionering?

En dan is het tijd voor de presentatie. Alle learnings uit de voorgaande stappen delen we met jullie. En natuurlijk presenteren we het resultaat van aanpak D3: drie aansprekende proposities (producten of diensten) waarvan er drie realistisch zijn uitgewerkt tot prototype om door te presenteren aan alle stakeholders.

Krachtiger gemaakt door

The USP Company is in staat om op veel plekken van ons bedrijf toegevoegde waarde te laten zien. Mensen werken graag met hen en meerdere proposities zijn succesvol gelanceerd. Zowel voor de propositie Toon als voor HollandseWind wonnen ze terecht een Effie.

Erik van Engelen, Directeur Consumenten Eneco

Onze ervaren business creatieven zijn experts in Product Discovery. Wij zorgen voor groei, versterken je merk en maken de wereld een beetje beter. Met ervaring van hier tot Kenia, hebben we al talloze successen geboekt in zowel de B2C- als B2B-markt.
En dat doen we al 15 jaar!

Willem van Harrewijen & Hans Middelhoek, founders The USP Company

Interesse? 

Wij nemen contact met je op

We nemen binnen één werkdag contact met je op.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.