Hoe productinnovatie voor de allerbeste merkactivatie zorgt

Binnenkort buigen reclamecreatieven van de ADCN-jury zich in de categorie Innovatie over businessideeën en nieuwe producten. Dit verdient niet alleen een applaus, maar ook een moment van reflectie.

Bij diverse prijzengala’s duiken in de categorie Innovatie vaak in het oog springende ideeën op. Neem bijvoorbeeld de gigantische gehaktbal gemaakt met zogenaamd mammoet-DNA, aangevuld met DNA van de Aziatische olifant. Een zeer opvallende merkactivatie voor het merk Vow.

Hoewel dergelijke stunts op korte termijn aandacht genereren, missen ze de duurzame impact die een goed ontwikkeld product of dienst op het merk kan hebben.

De ‘Holy Grail’ in innovatie is duurzame impact

Het draait niet alleen om het creëren van buzz, maar om het ontwikkelen van iets dat jaren later nog relevant is en een vaste plek op de markt heeft.

Om een duurzame innovatie te ontwikkelen, moet je op zoek naar een relevant inzicht. Een aha moment. Dit kan een consumenteninzicht zijn, of – mag ook – een businessinzicht. Linksom of rechtsom, je wilt een product of dienst creëren dat zo waardevol en uniek is, dat je klanten niet meer zonder willen.

Innovatie meest duurzame en impactvolle vorm van merkactivatie

Het ontwikkelen van producten of diensten die jouw merkbelofte waarmaken, dat is de kern van echte merkactivatie. Dit versterkt niet alleen de geloofwaardigheid en waarde van je merk, maar zie je ook terug in een verbeterde ROI. Effectieve productinnovatie is de meest duurzame en impactvolle vorm van merkactivatie.

Neem als voorbeeld ons werk voor SNS Bank

In 2016 ontwikkelden we een behoudspropositie voor hypotheekklanten, gebaseerd op de kernwaarden van het merk. Bankieren moest menselijker en vooral normaler worden. Met duidelijke voordelen voor de klant. Wij vroegen ons af:

Is het normaal dat je gedurende de looptijd van je hypotheek niets van je bank hoort, tenzij er een betalingsprobleem is?

De respondenten in ons onderzoek vonden van niet. Een relevant consumenteninzicht kwam braak te liggen. Ons aha moment.

We ontwikkelden samen met SNS Bank de SNS Hypotheek Looptijdservice. Deze dienst zorgt ervoor dat de bank gedurende de gehele looptijd van je hypotheek betrokken blijft, met regelmatige updates en persoonlijke adviesgesprekken.

Het resultaat?

Acht jaar na lancering blijft deze door ons ontwikkelde propositie het merk SNS Bank succesvol activeren, met een goede ROI, namelijk substantieel betere scores bij het verlengen van hypotheken en verhoogde verkoop bij verhuizingen.

Een goede productinnovatie is veel meer dan een vluchtige hype; het kan je merk jarenlang activeren.

Lees meer over
Product Discovery

Deel deze pagina